Voksen

 

Vi har fire ulike nivåer for voksne. Kursene bygger på de tre R’er: Relax, Rytme, Range – Være avslappet i vann, trene pusteteknikk og rytmebevegelse i vannet gjennom hovedsaklig svømmearten crawl og range handler om å lære seg å svømme i ulike hastigheter.

NB! Vi arrangerer også Swim Camps for svømmere, triatleter og folk generelt.

 

Voksen nivå 1 (Relax)

Grunnkurs for voksne som ikke kan svømme eller er redd for å oppholde seg på dypt vann uten hjelpemidler. Kurset tilpasses deltagernes behov.

Delmål:

  • Vanntilvenning
  • Hodet under vann
  • Flyte på mage og rygg
  • Fraspark – gli
  • Benspark
  • Kjennskap til crawl
  • Tørre å være på dypt vann

Kurset holdes på Sogn Bad.

Voksen Nivå 2 (Rytme)

Dette kurset er beregnet for voksne som klarer seg uten hjelpemidler på dypt vann, og som ønsker å lære seg grunnleggende crawlteknikk. Hovedfokus er på crawl, men man går også gjennom noe rygg.

Krav:

  • Klare å oppholde seg på dypet uten hjelpemidler
  • Dykke og flyte
  • Kjennskap til crawl

Delmål:

  • Fraspark og gli
  • Beinspark (med og uten plate)
  • Pusteteknikk
  • Rotasjon
  • Armtak
  • Øve på stup
  • Kjennskap saltovending

Distansemål: 25m crawl

Instruktøren skriver en plan for hver time som deltagerne følger. Instruktøren og deltagerne kan sammen finne aktiviteter og øvelser som kan inkluderes i kursplanen.

Kurset holdes på Sogn Bad.

Voksen nivå 3 (Rytme)

Kurset er beregnet for voksne som vil lære seg finmotorisk crawlteknikk. Hovedfokuset er på crawl, men man går også gjennom noe rygg.

Krav:

  • Kunne svømme 25m crawl sammenhengende på 35sek

Distansemål:
100-200 meter sammenhengende crawl

Delmål:

  • Finmotorisk crawl
  • Kunne ta saltovendinger

Instruktøren skriver en plan for hver time som deltagerne følger. Instruktøren og deltagerne kan sammen finne aktiviteter og øvelser som kan inkluderes i kursplanen.

Kurset holdes på Sogn Bad.

 Voksen Langdistanse nivå 4 (Range)

Kurset passer for voksne som ønsker å lære seg hvordan en trener svømming.

Krav:

  • 200m sammenhengende crawl
  • 50m på 1min

Mål:

  •  100m crawl på 1:40 (krav for å komme inn på Triatlongruppen)
  • Finmotorisk crawl- og rygg

Instruktøren skriver en plan for hver time som deltagerne følger. Instruktøren og deltagerne kan sammen finne aktiviteter og øvelser som kan inkluderes i kursplanen.

Kurset holdes på Sogn Bad.